» Opalování - tipy a triky
typy a triky - opalování

Tipy a triky

Poradíme Vám a seznámíme Vás s principem bezpečného opálení.

Typ I
(cca 2% všech Středoevropanů):
nápadně světlá kůže, narudlé vlasy, modrá barva očí, velmi silný sklon ke spálení kůže.
Typ II
(cca 12% všech Středoevropanů):
světlá kůže, blond nebo světle hnědé vlasy, modrá až šedá nebo zelená barva očí, silný sklon ke spálení kůže.
Typ III
(cca 78% všech Středoevropanů):
normální kůže, vlasy tmavě blond až hnědé, šedá až hnědá barva
očí, mírný sklon ke spálení kůže.
Typ IV
(cca 8% všech Středoevropanů):
hnědá až olivová kůže, tmavé vlasy a barva očí, téměř žádný sklon ke spálení.

Princip opálování

Opálení není v principu nic jiného, než vlastní tělesná ochrana proti slunečnímu záření.Působením záření UV-B se aktivují zvláštní buňky pokožky (melanocity), aby vytvářely intenzivněji bílé melaninové pigmenty.Tyto pigmenty hnědnou na cestě do svrchních vrstev pokožky vlivem záření UV-A a kyslíku z krve (nepřímá pigmentace). Jestliže už proběhla určitá pigmentace předem, kůže okamžitě zhnědne působením záření UV-A (přímá pigmentace). Co se týče ochrany proti záření, přísluší záření UV-B další role. Způsobuje vytváření takzvané sluneční mozolnatosti, zasílení pokožky. Jestliže se vytvoří optimálně obě vlastní kožní ochranná opatření (pigmentace a sluneční mozol), lze dosáhnout až čtyřnásobné ochrany proti záření. Při umělém ozařování v soláriu probíhají tytéž procesy jako u přírodního slunění. Opalování je proto dobrou přípravou na slunečních plážích nebo v horách.

Kůže je největším regulačním a ochranným orgánem našeho těla.

Prostřednictvím kůže se dostáváme nejen do tělesného, nýbrž i do smyslového kontaktu s naším smyslovým prostředím. Máme-li dobrou náladu, cítíme se doslova "ve své kůži".
Zatímco v minulých stoletích se považovala za vznešenou bledost kůže, v dnešní době je přirozené hnědé zbarvení těla znakem sportovního ducha, atraktivnosti zdraví. Vnější zdravý vzhled - outfit - je pro stále více lidí výrazem osobního životního stylu. Atraktivně opálená kůže znásobuje sílu vyzařování. Ať je to v práci nebo ve volném čase - člověk prostě lépe pochodí.

Solárium v ročních obdobích

Solárium na jaře

  • působí proti jarní únavě
  • vytváří vlastní kožní ochranu proti záření
  • připravuje kůži na léto
Solárium v létě
  • připravuje na dovolenou
  • dodává zadostiučinění za "dovolenou doma"
  • opaluje i mimo letní vedra
Solárium na podzim
  • prodlužuje léto
  • propůjčuje zdravý a zrekreovaný vzhled
  • dodává zdraví na zimu
Solárium v zimě
  • dodává záblesky naděje pro lepší náladu
  • podporuje zdraví
  • dodává dynamicky aktivní vyzařování

 

Co na to solární expert ?

Několik běžných otázek, které Vás nejvíce zajímají:

Mohu jít tentýž den do solária a na slunce?
Tomu by se mělo pokud možno zabránit, aby nedošlo k překročení denní dávky záření UV a tím ke spálení kůže.

Mohu jít do solária i v těhotenství?
Jestliže se nemusíte chránit před přírodním sluncem, můžete chodit i do solária. Je však nutné se vyvarovat dlouhých ozařování, aby se zabránilo všeobecnému zatěžování těla. V případě pochybností byste se měla dotázat svého lékaře.

Smějí děti a osoby typu kůže I navštěvovat solárium?
Děti a osoby typu I reagují na slunce velmi citlivě a měly by se opalování vyvarovat podle názorů dermatologů. Vyvarovat se zcela záření slunce a solária by však znamenalo zříci se důležitých pozitivních efektů (např. fotosyntézy vitamínu D3).

Na co se musí dbát při používání opalovacích prostředků?
Jestliže jsou tyto prostředky lékařsky nebo dermatologicky testovány, nelze proti nim nic namítat. Je ale nutné se vyvarovat nevyzkoušených opalovacích pilulek nebo krémů. I zde je v případě pochyb na místě rada lékaře nebo lékárníka.

Proč se kůže neopálí na všech místech stejně?
Vnitřní plochy paží nebo nohou se opalují hůře, protože obsahují méně pigmentových buněk než ostatní kůže. I obličej se neopaluje tak dobře, protože má od přírody silnější zrohovatělou vrstvu - speciálně na ochranu proti záření UV-B. Pihy a pigmentové skvrny obsahují zvláště hodně hnědnoucích pigmentů a tmavnou proto rychleji než ostatní partie kůže. Kožní partie, na kterých se leží, jsou hůře prokrveny. Chybějící kyslík může vést ke slabšímu zabarvení melaninových pigmentů. Na dosažení opálení "bez otlačených míst" se proto hodí zvláště solária s ergonomickou plochou lůžka.

Co dělat, když přece jen dojde ke spálení kůže?
Mírné spálení je nejlépe nechat odezít. To znamená udělat si několik dní přestávku bez slunění, ošetřit kůži prostředky, které ji dodají vlhkost a hodně tekutin. V případě silného spálení, byste měli vyhledat lékaře nebo případně požádat o radu v lékárně.

Jak dlouho vydrží opálení?
Zhruba 2 až 4 týdny po poslední sluneční lázni. V důsledku přirozeného obnovování kůže se postupně odlupují nejsvrchnější buňky pokožky. Cca za 28 dní se kůže obnoví. Příslušnou péčí - třeba pomocí speciální solární kosmetiky - lze udržet hnědé zbarvení kůže déle.

Jak lze prodloužit opálení z dovolené?
Můžete jednou až dvakrát týdně navštívit solárium. Několik minut ozařování již stačí k tomu, aby se udrželo Vaše opálení z dovolené.


A na závěr rady nejdůležitější

Nepřehánějte opalování, opalujte se s rozumem.
Tak zní nejdůležitejší pravidlo. To znamená: maximálně jednu sluneční lázeň denně. Jako obecné pravidlo platí: maximálně deset slunečních lázní během dvou až tří týdnů. V následné době pak stačí jedna až dvě sluneční lázeň za týden, aby se udrželo dosažené opálení.